De eerste verenigingsdag in 2020 startte in de ochtend met de Algemene Ledenvergadering.
Het middagprogramma werd bezocht door zo’n 40 mensen en onze programmamaker John Klooster had weer gezorgd voor een gevarieerd programma, waarbij de series vakkundig werden gepresenteerd door Ernest van Loon. In het vaste programmaonderdeel Dia’s en Video’s van Leden liet Theo van Dam zien hoe stereofoto’s van Deventer een plaats hebben gekregen op de website van het Historisch Centrum Overijssel. Deze foto’s waren overigens aangeleverd door NVvS-lid Peter Siero. Daarna volgde Paul Aardema met beelden die ons een inkijkje gaven in de werkzaamheden bij de NS-reparatiewerkplaats in Haarlem. Erwin Dammers nam ons mee naar Dierenpark Amersfoort waar hij met z’n Smartphone en via de chachamethode 3D-foto’s had gemaakt. Vervolgens vroeg Job van de Groep onze aandacht voor het onderwerp ‘pannen’ dat hij ook beschreef in 3D-Bulletin 216. Aan de hand van dia’s liet hij zien dat uitsnijden resulteert in een minder duidelijk 3D-effect dan bij inzoomen. Jaap van Loon stond tot slot stil bij het floating screen, een tijdens het congres in Lübeck gebruikte projectiemethode.
De serie Wonderland Hamburg van Jaap van Loon was gemaakt tijdens een excursie van het in Lübeck gehouden ISU-congres in augustus 2019 in. Op de verenigingsdag eind november 2019 liet Dennis Boersma ons ook beelden zien van deze excursie naar Miniatur Wunderland Hamburg, met de grootste modelspoorbaan ter wereld en daarnaast een miniatuur van Knuffingen International Airport. Op de beelden van Jaap zagen we overigens ook Job van de Groep als excursiedeelnemer.
De serie van Manfred Jägersberg en Winfried Patzer met als titel Bombs on Europe was een flashback van de vele verwoestingen tijdens de Tweede Wereldoorlog in o.a. Frankrijk, Italië en Polen. De opnames van de bomkraters werden gevolgd door de huidige situatie ter plaatse aan de hand van beelden op Google Earth. Zeker in de aanloop naar 75 jaar bevrijding een indrukwekkende serie.
De ISU-Code 24a, waarbij Code staat voor Club Only Digital Exchange (dus niets geheimzinnigs!), bevatte bijdragen van de zusterorganisaties uit Oostenrijk, Duitsland, Slovenië, Engeland en Frankrijk. Ook daarin zagen we beelden van het ISU-congres in en rond Lübeck.
Het laatste projectieblok begon met een serie van Job van de Groep over Helsinki en Turku. Als muziek bij deze serie was gekozen voor de Valse Triste van de Finse componist Jean Sibelius, voor wie in Helsinki het Sibeliuspark is aangelegd met daarin het Sibelius-monument. Job liet ons fraaie beelden zien van allerlei bouwwerken, zoals de in wit uitgevoerde neoclassicistische evangelisch-lutherse domkerk met een zeer imposant orgel. Een ander imposant bouwwerk daar was de eveneens neoclassicistische Kerk van de Heiliger Drievuldigheid. Ook zagen we een mooi beeld van Paavo Nurmi, de Finse Olympisch hardloper.
Ook deze verenigingsdag was er een serie van Gerard de Boer over de Rembrandtdagen in Leiden, nu deel 2. In Rembrandts geboorteplaats is in 2019 uitgebreid stilgestaan bij het feit dat de schilder daar 350 jaar geleden overleed. Gerard volgde de route waarlangs het leven van 350 jaar terug werd verbeeld en maakte er een 3D-video van. Daarin werden ook bekende schilderijen van Rembrandt nagespeeld, zoals De staalmeesters, De anatomische les en Badende Hendrikje Stoffels. Door de bewegingen in de voorgrond van de opnamen, zorgden deze nogal eens voor een onrustig beeld.
De serie Spheres van Jaap Hos had een hoog kunstzinnig gehalte. Allerlei artistieke bolvormige objecten passeerden de revue en de serie werd geheel in stijl afgesloten met een 3D-selfie in een bol! Daarna nam Kees Kloosterboer ons mee in zijn serie Schaatsen terug naar 2009 waarin er in Nederland nog volop kon worden geschaatst op natuurijs, al bleef een Elfstedentocht toen wel uit. Vanaf het ijs zie je overigens Nederland vanuit een heel anders perspectief. Van geheel andere orde was de serie van Roland De Raeve met als titel Brussel. Zoals we van Roland gewend zijn, legt hij vaak een link tussen beeld en geluid. Zo ook deze keer en zagen we beelden van Brussel met als begeleidende muziek het lied Brussel was toen nog een bruisende stad, eerst Nederlandstalig en gezongen door Liesbeth List en daarna in het Frans door Jacques Brel. Vooral op de Grote Markt, juweel of parel van de hoofdstad, is het bruisende leven in vroeger tijden en heden ten dage voelbaar. Vele gotische gevels en details daarvan waren door Roland mooi in beeld gebracht, maar ook het Atomium, een monument ter gelegenheid van de Wereldtentoonstelling in 1958. Dat is een stalen constructie die bestaat uit negen bollen met elk een diameter van 18 meter. Uiteraard ontbrak het standbeeldje van Manneke Pis niet. Tot slot van deze verenigingsdag zagen we fotobeelden van kunst in de openbare ruimte van Busan. Job van de Groep had deze foto’s in 2015 gemaakt tijden het ISU-congres in Zuid-Korea.
Al met al was het weer een mooie verenigingsdag.
Sophieke Nijhuis-Bouma