De verenigingsdag in september staat al jaren te boek als de Open dag, zo ook dit jaar. Aan het begin van de dag heette Job van de Groep als vicevoorzitter zo’n 45 aanwezigen hartelijk welkom. Hij verving daarbij Dennis Boersma, die op de 3D-markt in een andere zaal van ‘t Visnet de NVvS presenteerde aan bezoekers die (nog) geen lid van de vereniging waren.
John Klooster had een gevarieerd programma samengesteld met technisch goede series, een enkele pseudo daar gelaten. Het gaat te ver om alle series kort te beschrijven, te meer omdat een aantal al tijdens een recente verenigingsdag is getoond en genoemd is in het verslag van de betreffende dag (zie verderop in dit verslag).
Wat betreft de nog niet eerder vertoonde series beperk ik me tot wat op mij vooral indruk maakte, zonder daarbij de makers van de andere series te kort te willen doen. Een verslag dat een impressie van het geheel moet geven, is eigenlijk per definitie persoonlijk ingekleurd.
Zo vond ik de serie van Jaap van Loon over Troyes erg mooi. Deze plaats ligt in het noordoosten van Frankrijk en heeft een prachtige gotische kathedraal gewijd aan de apostelen Petrus en Paulus, met indrukwekkende glas-in-loodramen en een prachtig interieur. Ook zagen we elders in de stad vakwerkhuizen, waardoor je eerder het gevoel had in Duitsland te zijn dan in Frankrijk.
Ernest van Loon liet een serie over de raderstoomboot De Majesteit zien. Zo’n boot wordt voortbewogen door schoepenraderen die worden aangedreven door stoommachines. Bij De Majesteit zitten die raderen aan de zijkanten van de boot. Al met al een mooi staaltje van een destijds indrukwekkende technische ontwikkeling.
Nog zo’n staaltje van toenmalige techniek was de serie over het Ir. D.F. Woudagemaal, een stoomgemaal bij Lemmer. Jan Menzinga, John Klooster en Frans van de Kamp hadden er een coproductie van gemaakt door de gesproken audiotour te voorzien van 3D-beelden.
De serie Coalminers of the past gaf ons een kijkje in de zware omstandigheden waaronder mijnwerkers diep ondergronds hun werk deden. Manfred Jägersberg en Winfried Patzer hadden daarbij gebruikt gemaakt van zwart-witstereoglasplaten die door het Bergbau Museum in Bochum waren gescand. Wel had genoemd tweetal de kwaliteit van de beelden waar nodig verbeterd.
Van een heel andere orde was de serie Balloon Festival van John Hart, een kleurrijke vertoning van honderden luchtballonen in allerlei vormen waarbij duizenden toeschouwers naar dit schouwspel waren komen kijken.
Van Gert-Jan Wolkers zagen we een serie over het Nationaal Militair Museum in Soesterberg. In een immens grote hal stonden allerlei militaire vervoersmiddelen voor het transport van bijvoorbeeld kanonnen en anders geschut.
Apart waren de series van Willebrord Dorresteijn en Takashi Sekitani. Willlebrord had voor zijn serie China Light ’s avonds glassculpturen in de Botanische tuin Utrecht op fort Hoofddijk gefotografeerd. Door een bewuste onderbelichting gaf dit een heel apart effect. De serie van Takashi Sekitani was gemaakt met een 360⁰-camera, wat eveneens aparte effecten gaf.
Voorbeelden van series die eerder in Huizen werden vertoond zijn Kasteel Huis Bergh (Job van de Groep, 3DB 214), Disneyland (Harry zur Kleinsmiede, 3DB 213 en een artikel hierover in 3DB 208), de Reuzen van Leeuwarden (Rik van Schagen, 3DB 213), Around the World in 7 minutes (Emile Moresco, 3DB 214), Cordoba (Roland de Raeve, 3DB 213), Sanatorium du Basil (René Vonk, 3DB 211), Lentedag bij Schalkwijk (Jaap van Loon, 3DB 215), Roadtrip Sydney-Adelaide (John Klooster, 3DB 213), Zeche Zollern II (Manfred Jägersberg en Theo van Dam, 3DB 214), Sketchfab (Rik van Schagen, 3DB 211), The Owl House (Jaap Hos, 3DB 215) en Taj Mahal (Arjan Spiekstra, 3DB 211).
Tussen de projectieblokken was er tijd voor een bezoek aan de diverse informatietafels. Zonder anderen tekort te doen, sta ik ook hier alleen stil bij de meest aansprekende zaken. Ap Bernhart liet 2D-video’s gemaakt met een 360⁰-camera zien. Pieter van Hout deed er een dimensie bij en liet met de Oculus Go 3D-video’s ervaren, waarover hij ook schreef in 3DB 214. Chris Visser toonde fantogrammen waarbij de objecten uit een horizontaal schijnraam tevoorschijn kwamen. Dieck Tilanus liet zien hoe hij op eenvoudige wijze digitale stereo-opnamen in een Word-bestand kan bekijken, waarover hij o.a. schreef in 3DB 214.
Het begin van de middag was een feestelijk moment voor John Klooster, want Job van de Groep mocht hem namens de ISU de 1e prijs uitreiken van de fotocompetitie in het kader van het ISU-congres 2019 in Lübeck. John was namelijk niet meer in Lübeck ten tijde van de prijsuitreiking en zo keerde hij na afloop van de Open dag met een oorkonde en een 3D-kunstwerk achter glas huiswaarts.
In de loop van de dag wisten steeds meer mensen de weg naar de Open dag te vinden, want uiteindelijk zijn er zeker honderd bezoekers geweest. Jan Broeders heeft van achter zijn tafels achter in de zaal daar goed zicht op! Ook hebben drie personen zich daadwerkelijk ingeschreven als lid!
Deze Open dag was natuurlijk niet mogelijk geweest zonder het projectieteam. Met een woord van dank aan allen die deze dag tot een succes hebben gemaakt, sluit ik dit verslag af.
Sophieke Nijhuis-Bouma