Verslag van de 219e verenigingsdag 28 september 2024

De verenigingsdag in september staat al jaren te boek als de Open Dag, zo ook dit jaar. Vanaf 2023 vindt deze plaats in het zalencentrum van de NoorderLichtgemeente in Zeist. Aan het begin van het programma heette Job van de Groep als vicevoorzitter zo’n 40 aanwezigen hartelijk welkom. Hij verving daarbij onze voorzitter Dennis Boersma, die op de 3D-markt in een andere zaal van het zalencentrum van de NoorderLIchtgemeente de NVvS presenteerde aan bezoekers die (nog) geen lid van de vereniging waren.  

John Klooster had een gevarieerd programma samengesteld met boeiende en technisch goede series. Het gaat te ver om alle series kort te beschrijven, te meer omdat een aantal tijdens een verenigingsdag de afgelopen jaren al is getoond en beschreven is in het verslag van de betreffende dag (zie verderop in dit verslag)

Wat betreft de series die nog niet eerder waren vertoond, beperk ik me tot wat op mij vooral indruk maakte.

In het eerste en laatste projectieblok werd een promotievideo over de NVvS om niet-leden enthousiast te maken voor 3D-fotografie vertoond, evenals de ISU-promotiefilm voor het congres in 2025, gemaakt door Robert van den Brink samen met andere clubleden.
In de series gemaakt door leden beet Gert-Jan Wolkers het spits af met zijn serie De Brug. Daarbij gaat het om de 904 meter lange brug Skeiðarárbrú over de rivier Skeiðará in IJsland, welke afstand hij als automobilist aflegde. Ook per spoor kun je je doorgaans goed verplaatsen en daarom maakte Gert-Jan o.a. opnames van parallelle trajecten van het spoor en de snelweg A4 in Zuid-Holland. Wat zou uiteindelijk de snelste verbinding zijn? De derde serie van Gert-Jan was een illustratie van de mogelijkheden van de XREAL Beam Pro, een smartphone waarmee je niet kunt bellen, maar wel heel scherpe foto’s, ook in 3D kunt maken! Voor ruim € 200 heb je hiermee een goede stereocamera.

Kees Kloosterboer nam ons mee naar de Dieptetuin in de Zeister wijk Valkenbosch. De Dieptetuin is een uniek voorbeeld van een verzonken tuin en werd in 1909 in opdracht van jonkheer G.F. van Tets door tuinarchitect C. Smitskamp uit Zeist aangelegd in de zogenaamde formele Engelse stijl.
Van Herman Damen stonden twee series op het programma, te beginnen met de serie Oude Knotwilgen met opnames van vooral holle bomen, wat uiteraard een mooi diepte-effect geeft. Dat zo’n oude knotwilg hol wordt, komt overigens doordat op de bovenkant van oudere geknotte wilgen vaak water blijft staan, waardoor het hout gaat rotten. Hermans tweede serie was een impressie van de Zandsculpturen in Garderen, met als thema in 2024 “Boeken”, waarbij krachtige verhalen uit onder andere kinderboeken, literatuur en sprookjes zichtbaar worden. Zo zagen we zandsculpturen van o.a. de gelaarsde kat, de vos Reynaarde en Dan Brown (schrijver van De Da Vinci Code).
De afdeling Hannover van onze Duitse zustervereniging DGS had in 2022 het jaarthema Water. Door de leden, onder wie “ons” lid Theo van Dam, was dat thema in al z’n facetten in 3D vastgelegd. Dat leverde soms heel verrassende beelden op zoals ijshaar op een paddenstoel, een natuurverschijnsel waarbij vocht dat door een paddenstoel wordt uitgescheiden bij licht vriezend weer bevriest. Water geeft ook mooie weerspiegelingen en als je je blik omhoog richt, zie je soms dreigende wolken waaruit vervolgens een enorme plensbui ontstaat. Met een zonnetje heb je dan ook kans op het zien van een regenboog.
Van Job van de Groep zagen we drie series, te beginnen met de serie Lumina Park, een attractie die zich bij het Evoluon in de lichtstad Eindhoven bevindt. We zagen allerlei verlichte objecten waarbij de lichtbronnen in het object waren verwerkt of zoals kerstverlichting eromheen waren gedrapeerd. Ook het bezoek van Job aan Naturalis in Leiden stond op het programma. Aan de hand van de voice-over van Oskar voor het programma Naturalis – Is het een uitje waard? maakte Job foto’s in dit (doe)museum dat bekend staat om z’n Dinosaurussen, met als kroonjuweel de Tyrannosaurus rex Trix. In Jobs derde bijdrage met als titel Trigo Parallellepipedum was zijn fascinatie voor wiskundige modellen duidelijk zichtbaar. Een parallellepipedum is een ruimtelijke figuur opgebouwd uit zes parallellogrammen. die je vervolgens in de lengte, breedte en diepte aan elkaar kunt koppelen. Vooral dat laatste levert mooie 3D-beelden op en met kleurverandering van de vlakken bleef het boeiend. Wijlen NVvS-clublid en wiskundige Jaap Zonneveld die ook heel creatief was met wiskundige figuren, zou deze serie vast heel mooi hebben gevonden!
Van Jan Menzinga was zijn serie Herfst in het programma opgenomen. Deze is al vele jaren geleden vertoond, maar een sfeerimpressie is voor dit verslag passend. Jan had mooi beeld gebracht wat de veranderingen in de herfst zijn: kleurveranderingen in bladeren, bladval, lagere zonnestanden met daardoor langere schaduwen en veel paddenstoelen. Die foto’s daarvan waren voorzien van hun naam en zo zagen we echte tonderzwam met de kenmerkende hoefvormige vruchtlichamen, honingzwam, zwavelkop, heksenschermpje, doolhofzwam met aan de onderzijde van de hoed een kronkelig patroon van de plaatjes, en porseleinzwam, een glimmende witte paddenstoel die vooral op beukenstammen groeit.
Jes Spoelstra werd in Bilbao gegrepen door het Guggenheim Museum en via Google Earth kwamen we bij dat museum, waarvan het onmenselijk grote in 1997 geopende gebouw met z’n schubvormige titaniumplaten aan de buitenkant, op zich al een museumstuk is. Ook zagen we de indrukwekkende Zubizuribrug, een voetgangersbrug tussen 1994 en 1997 aangelegd over de rivier de Nervión. Samen met het Guggenheim Museum vormt deze brug het boegbeeld van het huidige Bilbao.
Rik van Schagen bracht een bezoek aan museum Voorlinden in Wassenaar, waar in de tweede helft van 2024 een tentoonstelling was van Ron Mueck (1958), een Australische kunstenaar die met zijn verbluffend realistische en intieme beelden met daarbij ongelooflijke aandacht voor details, universele ervaringen en gevoelens van de mens overbrengt.
Tjeert Olthof was de hekkensluiter in de projectie van series van leden. Met stemmige muziek uit de Winter, een van de delen uit Vivaldi’s Vier jaargetijden, werden we meegenomen in een verstild winterlandschap op Texel. Er lag veel sneeuw en de schapen trotseerden met hun eigen bontjas aan de winterse kou. Ook in het sneeuwlandschap waren verhogingen in het landschap duidelijk zichtbaar; dit zijn zogenoemde “tuinwallen” van op elkaar gestapelde graszoden die de perceelafscheidingen van de schapenweiden markeren.

Tussende projectieblokken was er tijd voor een bezoek aan de diverse informatie- en verkooptafels in de Thomaszaal van het zalencentrum, waar Dennis niet alleen de vereniging presenteerde en zijn passie voor lenticulaire 3D’s liet zien, maar ook van de XREAL Beam Pro.
Op de tafel van Theo van Dam kon je fantogrammen zien waarbij hij voor de projectie hiervan gebruik maakte van een opstelling van Guenter Pomaska die vanuit Duitsland naar Zeist was gekomen. Guenter toonde ook een fraaie collectie ChromaDepth afdrukken, waarbij de kleur een maat is voor diepte en met een speciale bril wordt de afbeelding in 3D weergegeven.
De tafels van Jeroen de Wijs hadden vooral een analoge uitstraling, maar je kon bij hem ook terecht voor digitale 3D-fotografie.
Ook was er een tafel van John Post met informatie over en hulpstukken voor binoculair fuseren oftewel stereoscopisch fuseren op gepersonaliseerde wijze.
In de Shalomzaal waar de projecties plaatsvonden, hadden Jan Broeders en Rob Valkenburg tafels waar ze boeken resp. Viewmasterkijkers en -schijfjes aan de man probeerden te brengen.

In de loop van de dag wisten steeds meer mensen de weg naar de Open Dag te vinden, want uiteindelijk zijn er zeker 65 bezoekers geweest. Jan Broeders heeft van achter zijn tafels aan de zijkant van de zaal daar goed zicht op! Waarschijnlijk worden enkele bezoekers die nu nog geen NVVS-lid zijn, daadwerkelijk lid!

Deze Open Dag was natuurlijk niet mogelijk geweest zonder het projectieteam. Met een woord van dank aan allen die deze dag tot een succes hebben gemaakt, sluit ik dit verslag af.

Sophieke Nijhuis-Bouma